Palveluntuottajien valvonta
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaalla/potilaalla on oikeus laadukkaaseen palveluun ja hoitoon. Jokaisen palveluntuottajan vastuulla on huolehtia, että tämä toteutuu. Lisäksi hyvinvointialue palveluiden järjestäjänä toteuttaa palveluiden valvontaa. Valvonnan tehtävänä on varmistaa, että asiakkaan oikeus tasalaatuisiin palveluihin ja hyvään kohteluun toteutuvat. Valvonta kohdistuu sekä yksityisiin, ostopalveluihin että hyvinvointialueen itse tuottamiin palveluihin. Valvonnalla huolehditaan myös, että lakeja ja sopimuksia noudatetaan.
Valvontatyötä toteuttaa hyvinvointialueen valvontayksikkö, mikä vastaa hyvinvointialueen järjestäjätason omavalvonnasta, ohjaa ja valvoo sekä hyvinvointialueen itse tuottamia palveluita, että hyvinvointialueella toimivia yksityisiä sosiaali- ja terveyspalveluita.
Valvontayksikössä työskentelevät valvontakoordinaattorit toteuttavat palvelutuotannon ennakoivaa ohjausta ja valvontaa, suunnitelmallista valvontaa ja reaktiivista jälkikäteistä valvontaa. Koordinaattorit myös neuvovat ja ohjaavat palveluntuottajia sekä asiakkaita. Näin pyritään varmistamaan, että toiminta on laadukasta lainsäädännön, ohjeistusten ja sopimusten mukaisesti.
Lisätietoa tulossa vuoden 2024 alussa.
Palvelusetelituottajaksi hakeutuminen
Satakunnan hyvinvointialue on ottanut käyttöön PSOP palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmän (Parasta Palvelua). Palveluseteleiden käyttöönotto PSOP:ssa tapahtuu vaiheittain. PSOP järjestelmän kautta hallinnoidaan palveluseteliprosessia palveluseteleiden myöntämisestä palvelutapahtumien kirjaamiseen ja laskutukseen. Palveluseteli on yksi tapa järjestää palveluita ja päätös palvelusetelin myöntämisestä tehdään hyvinvointialueella palvelun tarpeen arvioon perustuen.
Palvelusetelituottajaksi hakeudutaan PSOP järjestelmässä hakeutumalla haluttuun palveluun. Palvelusetelituottajaksi hakeutuessaan palveluntuottaja sitoutuu noudattamaan sääntökirjan ehtoja. Ennen palvelusetelituottajaksi hakeutumista tutustu huolellisesti palvelua käsittelevään sääntökirjaan.
Linkki Parasta palvelua sivustoon:
Yleisiä ohjeita hakemuksen täyttämiseen
PSOP järjestelmässä hakemukseen täytetään yrityksen tiedot, laskutustiedot, toimipaikan tai toimipaikkojen tiedot sekä toimipaikkakohtaiset hinnastot. Hinnaston lisätieto- kohtaan tulee kirjoittaa tieto millä alueella tai alueilla palvelua tuotetaan. Hakemukseen liitetään sääntökirjassa pyydetyt liiteasiakirjat. Varmista liitettävien asiakirjojen vastaavuus sääntökirjaan ja asiakirjojen ajantasaisuus. Sääntökirjan lopussa on ”Seloste henkilötietojen käsittelytoimista”- liite. Liitteen kaksi viimeistä sivua koostuvat ”Käsittelytoimien kuvaus”- lomakkeesta, joka palvelusetelituottajaksi hakeutuvan tulee täyttää ja liittää hakemukseen. Kopioi lomakkeen sisältö ja täydennä tiedot. Liitä tiedosto hakemukseen.
Satakunnan hyvinvointialue hyväksyy palvelusetelituottajat. Puutteellisesti tai virheellisesti täytetyt hakemukset joudutaan palauttamaan takaisin palveluntuottajalle täydennettäväksi ja hakemuksen käsittely aloitetaan alusta.
Ohjeita PSOP-järjestelmän käyttöön voit katsoa:
Hyväksytyt palveluntuottajat löytyvät Parasta palvelua -sivuston palveluntuottajien vertailusta.
Tarvittaessa lisätietoja saat ottamalla yhteyttä psop@sata.fi. Sisällytä viestin otsikkoon, mitä palvelua viestisi koskee.
Palveluseteleiden arvot
Sääntökirjat
PSOP kilometrikorvaushakemuksen liite
Laatuportti
Lisätietoa tulossa.
Laatuportin käyttäjäkoulutuksen tallenne on katsottavissa alla olevasta linkistä. Tallenteen katsominen vaatii salasanan. Salasana toimitetaan palvelutuottajille valvontatiedon yhteydessä.